ORIGINAL_ARTICLE
اهل بیت(ع) طلایه داران خوش خوانی قرآن کریم
در اندیشهی برخی عالمان و فقیهان پیشین تشیع، هر گونه استفاده از هنرهای صوتی و آوایی مردود و حتی مشمول غنا گردیده و حکم به حرمت آن داده شده اند. در مقابل این اندیشه ، دیگران با تکیه بر مبانی معتبر نزد خود، نه تنها خوش خوانی قرآن را با استفاده از هنرهای صوتی مردود ندانسته، بلکه بر استفادهی صحیح از آن جهت تاثیر دوچندان بر مخاطب تأکید کرده و البته چارچوب مطلوب آن را نیز روشن ساختهاند. این پژوهش با نگاهی تاریخی و روایی، اصول تلاوت مطلوب را در نگاه اهل بیت (ع) معرفی نموده و سپس این مطلب را روشن ساخته که ائمه اطهار (ع) با تاکید بر جلوهی خاصی از تغنی در قرآن و زدودن پیرایههای منفی آن، از این عنصر تأثیرگذار در جهت جذب مخاطب، استفاده نموده و خود طلایه داران این هنر جاودانه بوده و بدان مشهور بودهاند مانند تلاوتهای تأثیرگذار رسول اکرم (ص) بر مشرکان، قرائات آسمانی امام سجاد(ع) تأثیر آن حتی بر آبرسانان رهگذر و نیز تلاوتهای جانگداز امام کاظم (ع) شاهدی بر بهرهگیری ایشان از این عنصر تأثیرگذار و مقبول است.
https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_66586_eaf89b3aebd239394b699bf1b8b1965d.pdf
2018-02-20
9
26
10.22081/csa.2018.66586
تلاوت قرآن
اهلبیت (ع)
خوشخوانی
ملیکا
کردلویی
m.kordlouie@gmail.com
1
دانشجو دکتری علوم قرآن و حدیث پردیس دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
محمد حسن
رستمی
rostami@um.ir
2
دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
مرتضی
ایروانی نجفی
irvany@um.ac.ir
3
دانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مصدریت امام علی(ع) در علوم اسلامی متقدم در سده اول هجری
وجود تعالیم اختصاصی و منحصر به فرد حضرتعلی (ع) توسط پیامبر(ص) امری بود که از دید کسی مخفی نمانده بود و از آن روشنتر این بود که حضرت علی(ع) بعد از پیامبر(ص) از هر گونه موقعیت اجتماعی بیرون نگهداشته شد. در این مقاله به این پرسش پاسخ میدهیم که با چنین وضعیتی نقش فرهنگی حضرتعلی(ع)بعد از پیامبر(ص)چه شد؟ یکی از پاسخها این است که در شکل گیری علوم اسلامی بعد از پیامبر(ص)،حضرتعلی(ع) نقش مصدریت پیدا کرد و در دانشهایی نظیر قرائت ، تفسیر ، فقه و قضاء بر صدر نشست. لافهمچنین بر تمام محدودیتها به تدریج جامعه نسبت به علم خاص ایشان، سرتعظیم فروآورد که، نشانههای این امر را در این مقاله ارائه میدهیم. رویکرد ما در تدوین، تاریخی است نه کلامی.
https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_66587_f9345fefe0b2de46917dc778bb9a2445.pdf
2018-02-20
27
46
10.22081/csa.2018.66587
فقه و قضاء
قرائت
ناسخ و منسوخ
تفسیر
علوم اسلامی
شاگردان حضرتعلی( ع)
سید عبدالحمید
ابطحی
habtahi5@gmail.com
1
دکتری فلسفه دین از دانشگاه پیام نور تهران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر ردیه نویسی اصحاب امامان شیعه(ع) در علوم اسلامی متقدم در سده اول هجری
معتزله، یکی از فرقههای کلامی پدید آمده در تاریخ اسلام است. این فرقه درآغاز سده دوم هجری در بصره پا به عرصة وجود گذاشت. واصل بن عطا، بنیانگذار این فرقه شناخته میشود. اختلافات معتزله و امامان شیعه(ع)، حول محورهای توحید، عدل، وعد و وعید، امر به معروف و نهی از منکر و منزله بین منزلتین و دیگر مباحث اعتقادی میباشد. روش معتزله بر پایة حجیّت افراطی عقل ،استوار بود و به استدلال و ادلة افراطی عقلی، اتکا داشت. معتزله، در صورتی که آیه و روایتی را بر خلاف عقل تشخیص میداد، آن را تأویل و به نفع عقاید خود از آن استفاده مینمودند.گرچه شیعه، در پارهای از مسائل با معتزله به نوع سازگارانه هماهنگی پیدا میکرد؛اما به دلیل اختلافات عمیق فکری، این سازگاری به سوی ردیه نویسی هم، پیش میرفت .چنانکه اصحاب امامان شیعه(ع) اقدام به نوشتن ردیههایی بر معتزله کردند تا بدین شکل سلامت فکری و فرهنگی جامعة اسلامی را حفظ نمایند. در این پژوهش به این سؤال پاسخ گوییم : که ردیه نویسی اصحاب امامان شیعه(ع) چه تأثیری بر گسترش علوم اسلامی داشته است؟
https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_66588_be604252ede802b7c7391119532a56c6.pdf
2018-02-20
47
63
10.22081/csa.2018.66588
امامان شیعه(ع)
معتزله
ردیه نویسی
اصحاب ائمه
اصغر
منتظرالقایم
montazer5337@yahoo.com
1
استاد دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
سمیه سادات
هاشمی فشارکی
s.hashemifesharaki@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد تاریخ اسلام دانشگاه اصفهان
AUTHOR
شبنم سادات
هاشمی فشارکی
sh.hashemifesharaki@yahoo.com
3
کارشناس ارشد شیعه شناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش علامه حلی در رشد و پیشرفت کلام شیعی
علم کلام، شاخهای از علوم اسلامی است که به منظور تبیین و تفسیر عقاید اسلامی و نیز اثبات حقانیت معارف اسلامی شکل گرفت. عالم به این علم به خوبی میدانست که مذاهب و فرق گوناگون اسلامی و علمای این مذاهب در باب هر مسئلهای چه نظری دارند. علم کلام ، در واقع بدان جهت بود که علما به نقاط قوت و ضعف خود و دیگران آگاه باشند تا مخالفتشان با سایر مذاهب از روی جهالت و تعصب نباشد. از جمله سرآمدان این علم میتوان به علامه حلی اشاره کرد. وی از بزرگترین متکلمان شیعی قرن هفتم بود که در رسمی نمودن تشیع در آن عهد نقشی مؤثر داشت. این پژوهش در پی آن است تا بهرهگیری از روش توصیفی_ تحلیلی و مطالعه کتابخانهای به این پرسشها پاسخ دهد: اوضاع سیاسی ایران مقارن علامه حلی چگونه بود؟ علامه حلی چه نقشی در رشد کلام شیعی در تمدن اسلامی داشت؟ به نظر میرسد که علامه حلی از طریق مناظرات و مباحثات خود در حضور سلطان محمد خدابنده با رهبران سایر مذاهب و تربیت شاگردان و تألیفات کلامی مهم موجب گسترش کلام شیعی در تمدن اسلامی شد.
https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_66589_e7150810818a3111d2bff54daa41ed54.pdf
2018-02-20
65
77
10.22081/csa.2018.66589
کلام شیعی
علامه حلی
ایلخانان
سلطان محمد خدابنده
مسعود
بیات
masoud.bayat@znu.ac.ir
1
دانشیار گروه تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه زنجان
LEAD_AUTHOR
خسرو
کمالی سروستانی
khkamalis@znu.ac.ir
2
استادیار گروه تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه زنجان
AUTHOR
رباب
بیگدلی
bigdeli7@ymail.com
3
دانشجو کارشناسی ارشد رشته تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه زنجان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش شیخ بهایی در گسترش علوم اسلامی
نقش عالمان و دانشمندان، در پیدایی و پایایی مذاهب و آیین ها بر همگان آشکار است. نوشتار پیش رو ، با توجه به جایگاه ویژهی دوران صفوی در تاریخ تشیع ،در صدد تبیین نقش شیخ بهایی در گسترش علوم اسلامی است. نوشتار حاضر در سه محور: صاحب فنون بودن شیخ بهایی در بیشتر علوم مرسوم در دوران خویش، فراوانی تألیفات و نوشته های ایشان و تأثیر افکار و آثار ایشان بر دیگر عالمان و آثار برجای مانده از ایشان میباشد. بر اساس یافته های این نوشتار، تنوع موضوعاتی که شیخ بهایی در آنها به خلق آثار پرداخته، توانسته توجه گروههای مختلف از عالمان را به خود جلب کرده و زمینه های تأثیر گذاری را در دوره های بعدی فراهم کند.
https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_66591_3a1dafd05c35a11fb2024df65c60923e.pdf
2018-02-20
79
95
10.22081/csa.2018.66591
شیخ بهایی
صفویه
عالمان شیعی
علوم اسلامی
آثار و تألیفات
علی اکبر
زمانی نژاد
info@al-athar.ir
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی و موسسه کتابشناسی شیعه
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش مولانا علی نقی نقوی لکهنوی،در گسترش تفسیر و علوم قرآن در شبه قارۀ هند
مولانا سید علی نقی نقوی، از سلسلۀ سادات و خانوادۀ اجتهاد (از خاندان سید دلدار علی غفرانمآب که در هند شهرت به خاندان اجتهاد دارند) ،یکی از قرآن پژوهان و مفسران معاصر برجستۀ شیعۀ شبه قارۀ هند است که شناسایی و شناساندن فعالیتهای قرآنی وی، برای جامعۀ علمی در راستای بازشناسی تلاشهای تمدنساز شیعی از اهمیت قابل توجهی، برخوردار است. ایشان با نگارش تفسیرفصل الخطاب و ارائۀ نظریاتی در تبیین و تفسیر آیات و نیز پرداختن به علوم قرآنی در مقدمۀ تفسیرش، نقشی مهم در گسترش علوم قرآنی و علم تفسیر ایفا کرده است. وی علاوه بر داشتن آثار و تالیفات، شاگردانی فعال و تاثیرگذاردر عرصۀ قرآنی، پرورش داد. نوشتار حاضر پژوهشی، اسناد محور است که جایگاه و ویژگیهای تفسیر فصل الخطاب و روش و گرایش تفسیری مولف را با روش توصیفی ـ تحلیلی، مورد ارزیابی قرار داده است.
https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_66592_79b24a3947ddcf3d347224fcb5b64be5.pdf
2018-02-20
97
116
10.22081/csa.2018.66592
قرآن
شبه قارۀ هند
علی نقی نقوی
تفسیر فصل الخطاب
رییس اعظم
شاهد
shahedyousuf@gmail.com
1
دانشجو دکترا تفسی تطبیقی و پژوهشگر همکار پژوهشگاه بین المللی المصطفی
LEAD_AUTHOR
طاهره
بتول
tahirabatool2012@gmail.com
2
دانشجو دکترا تفسیر تطبیقی
AUTHOR