دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی-
پژوهشکده اسلام تمدنیسیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی2538-56822220160320Effective Factors in Sultan Mohammad Oljaito to Accept Shiismتأملی در ماهیت تاریخنگاری سیره پژوهی7262299010.22081/csa.2016.22990FAشهرامپناهی خیاویاستادیار گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر بابکJournal Article20160629<span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> <span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">در چارچوب تاریخ نگاری ا سلامی، مطالعه ی سیره پژوهی در شمار گسترده ای از مو ضوعات<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> مختلف بسط و گسترش یافته است. فرایندهای منطقی که در این حوزه تبیین می شوند، شامل<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> طیف های مختلف شرح حا ل نگاری زندگی رسول خدا(ص) و تاریخ اندیشه ها و مباحث فقهی<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> کلامی می باشد. نکته ی قابل ملاحظه در این را ستا، بررسی این مسأله ا ست که قاعده مندی های<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> حاکم بر منابع و مطالعات سیره نگاران، مؤید کدام روش ها و شیوه های رایج در عرصه ی<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> تاریخ نگاری می با شد؟ پر سش مذکور، ما را به این فر ضیه رهنمون می سازد که تغییر و تحول<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> مداوم قلمرو موضوعی و مفهومی سیره، معیارهایی در حوزه ی روش شناسی تاریخی فراهم ساخته<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> که بر پایه ی نوعی معرفت، تعمیم می یابد و می توان بر اساس آنها اندیشه های سیاسی اجتماعی<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> و نیروهای محرک تاریخ اسلام را شناسایی و بازتولید کرد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بر مبنای<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> نوعی روایت ذاتی از سیر تحول سیره نگاری، باز نمایاندن ساختار عقلانی- استدلالی و پیوستگی بین وقایع تاریخی سیره در قبال تجربه زندگی بشری است که البته، می توان آن را در خصیصه ی قالب تاریخ نگاری اسلامی به شمار آورد.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br /></span>https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_22990_bd96f734133c258b6355fffe59d825b5.pdfدفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی-
پژوهشکده اسلام تمدنیسیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی2538-56822220160320An Analysis of Strategic Characteristics of Imam Sadegh(S.A) Against Religious Deviations and Disbeliefsرویکردها و مبانی تقسیم دورهای زندگانی ائمه (ع)27432299110.22081/csa.2016.22991FAمصطفیصادقی کاشانیپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامینعمت اللهصفری فروشانیدانشیار جامعه المصطفیJournal Article20151001<span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">جمعی از صاحب نظران در دسته بندی خاصی، زندگانی امامان معصوم را به دوره هایی چند تقسیم<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">کردهاند که هر یک با دیگری تفاوت هایی دارد و برگرفته از دیدگاهی خاص است. مقاله حاضر<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">ضمن ارائه گزارشی از این رویکردها و کسانی که به آن معتقدند، در پی یافتن مبانی صاحبان<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">این نظریه و مقدار تطبیق آن با حیات آن بزرگواران است. نتیجه این پژوهش حاکی از آن است<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">که این نظریه قدمت چندانی ندارد و به نیم قرن اخیر می رسد. شیوه یکسانی هم در این<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">تقسیم بندی وجود ندارد و نمی توان آن را بر حیات ا ئمه تطبیق کرد؛ چرا که مقتضای متفاوت<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">شرایط زندگی هر یک از امامان، موجب تفاوت رفتار آن بزرگواران شده و نمی توان از تفاوت نقش های آن ها به صراحت سخن گفت.<br /></span></span></span></span></span></span></span>https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_22991_3c4f006d2d71be265ae1cb3e7477daf2.pdfدفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی-
پژوهشکده اسلام تمدنیسیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی2538-56822220160320Imam Sajad Strategies in Developing and
expansion of Shiism and Ahl-e-Bait (S.A.)راهبردهای امام سجاد(ع) در گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) و تشیع45672299210.22081/csa.2016.22992FAسید محمودسامانیدانشگاه معارف اسلامی قم و مدیر گروه تاریخ پژوهشکده حج و زیارتمحمودبختیاریدانشگاه معارف اسلامیJournal Article20160614<span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">دوران نسبتاً طولانی پیشوایی امام سجاد(ع) را می توان از حساس ترین ادوار برای عصر امامت و<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">شیعیان دانست. شهادت پیروان معتقد و راستین در واقعه ی عظیم عاشورا و انگشت شمار بودن<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">آنان در آغاز امامت آن حضرت و جسارت د شمنان اهل بیت در سرکوبی قیام های شیعی،<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">امام را وادا شت تا به جای فعالیتهای سیا سی آ شکار که منجر به شهادت شیعیان و شاید<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">خود امام می شد، فعالیت های فرهنگی را در بسترهای گوناگون به انجام رساند و با ارایه ی<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">فرهنگ و تعالیم ا صیل ا سلامی، ضمن کادر سازی در دوره امویان برای انتقال آموزه های اهل<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">بیت ، زمینه گسترش تشیع در دراز مدت و توان دستیابی شیعیان به تشکیل حکومت<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">شیعی را فراهم نماید. این مقاله در پاسخ به این پرسش سامان یافته که نقش امام سجاد(ع) در<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">گسترش تشیع و فرهنگ اهل بیت چه بوده است؟ روش ها و اقدامات اتخاذ شده از سوی آن<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">حضرت برای حفظ شیعیان و گسترش کمی آنان کدام ا ست؟ دستاورد بنیادی مقاله آن ا ست<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">که امام بیشتر تلاش خود را در راستای ظرفیت سازی برای گسترش فرهنگ اهل بیت (ع) و تشیع به کار برد و با وجود خفقان شدید، زمینه های بنیان گذاری مراکز علمی توسط صادقین(ع) را که نقشی سترگ در گسترش تشیع داشت فراهم آورد.<br /></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span>https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_22992_e45e87a07c2638ea731fbbfe24fb4f77.pdfدفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی-
پژوهشکده اسلام تمدنیسیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی2538-56822220160320Rise and Fall of Fathiyeh in the History of Shiismریشه کاوی فراز و فرود فطحیه در تاریخ تشیع69872299310.22081/csa.2016.22993FAعلیرضاروحیدانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضویJournal Article20160513<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"><span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> Selecting an appropriate successor for each Imam is vital and<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> important to Shiite people during every period of time. This was<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> an important event at the time of death of the holy Imam Jafar<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> Sadegh (S.A.). Abdollah Aftah ; the oldest son of Imam Jafar<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> Sadegh (S.A.) gathered some of Shiite people around him ,<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> claiming to be the next Imam and successor.<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> His claim lasted shortly, and all those people scattered and<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> accepted Imam Kazem as their next leader. Abdollah died after<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> seventy days. Although this movement was not so deep and<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> fundamental, formation and appearance of Fathieh needs a<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> thorough and comprehensive analysis.<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> In the present study, we have discussed the most important<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> reasons for Shiite people to follow Abdollah and the rise and<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> development of various sects after him. At the end of this article,<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> some of famous followers of Fathhiyeh are presented, justifying<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> the dispersion and distraction of Shiite Muslims and their overalliance and trust on the Holy Family on one hand, and their<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> ignorance and unawareness on this issue on the other hand.<br style="font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: normal; orphans: 2; text-align: -webkit-auto; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-size-adjust: auto; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span>در هر دوره ای از تاریخ امامت شیعی، انتخابِ جانشین برای امام از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. این مسأله در زمان شهادت امام جعفر صادق(ع) ، نیز بروز یافت. عبد الله افطح، پسرِ بزرگ آن حضرت با ادعای امامت، شماری از شیعیان را به سوی خویش کشاند، هر چند این ادعا و همراهی، دوام زیادی نیاورد و بنا به علل و زمینه هایی همراهانش از گرد او پراکنده شدند و به امامت امام کاظم (ع) روی آوردند و عبدالله نیز پس از هفتاد روز از دنیا رفت. اما شکل گیری فطحیه و پیدایی جریانی متمایز از مسیر امامت شیعی، با همه کم عمقی و بی بنیگی، نیازمند تأمل و واکاوی است؛ به راستی چرا شیعیان به رهم وجود نشانه هایی برای جانشینی امام صادق(ع) به چنین خطایی درافتادند. این مقاله در پاسخ به این پرسش اساسی، ضمن برشمردن مهمترین دلایل توجه عده ای از شیعیان به امامتِ عبدالله و ادعاهای او مبنی بر امامتِ خویش، فرایند تحول فطحیه و فرقه هایی که پس از آن به وجود آمدند، پرداخته و در پایان نیزبه برجسته ترین پیروان این فرقه اشاره می کند، با این فرضیه که تشتت و تفرق در میان شیعه و گرایش به مدعیان، زاده تعلق بیش از حد آنان به خاندان رسالت و اعتماد به آنان از یک سو و نبود آگاهی گره گشا از سوی دیگر است.https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_22993_39914282079c61f0ae6ef375176ad901.pdfدفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی-
پژوهشکده اسلام تمدنیسیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی2538-56822220160725An Analysis of Strategic Characteristics of Imam
Sadegh (S.A,) Against Religious Deviations and
Disbeliefsسیره راهبردی امام صادق (ع) در برابر انحرافات اعتقادی891092302010.22081/csa.2016.23020FAرضاعباس پوراستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنابادشهربانودلبریاستادیار گروه تلریخ دانشگاه آزاد اسلامی مشهدJournal Article20160513Appearance and rising of various verbal thoughts and ideas <br />along with different deviated forms of religious tenets and sects <br />in the first half of the second century (A.H.) forced the leader of <br />the Shiite Muslims; Imam Sadegh (S.A.) to struggle hard against <br />his opponents in different ways. <br />He tried to take wise and moderate positions according to rules <br />and principles of Islam and maintain true Islam from deviated <br />beliefs by negating false hypotheses and untrue thoughts, and <br />also showing their defects and contradictory beliefs. <br />The present study analyzes Imam Sadegh attitudes and <br />approaches confirming that the holy Imam has applied scientific, <br />reasonable methods to encounter and defeat his opponents. <br /> <span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">پیدایی اندیشه های گوناگون کلامی، همراه با تحرکات فرقه ها و نحله های انحرافای در نیمه<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">اول سده دوم هجری که دوره تکوین مذاهب اسلامی شمرده می شود، موجب شد تاپیشوای<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">شیعیان امام جعفرصادق (ع) ، به شیوه های مختلفی به مقابله و پاسخگویی با آنان برخیزد. آن<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">حضرت با اتخاذ مواضعی عالمانه به تبیین حقیقت اسلام، نفی نظریه ها و استدلال های<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">مخالفان، ارائه کاستی ها و تناقضات داشته های آنان، راهی میانه و معتدلانه برگزیده و بار پایه<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">براهین عقلی و مستند به سنت اسلامی، به ارائه تفکرات درست اسلام دست یازیده است. این<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">مقاله با چنین رویکردی، به بررسی و تبیین مواضع امام(ع) پرداخته و شیوه ها و نوع برخورد<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">ایشان با مخالفان فکری را تحلیل می کند با این فرضیه که آن حضرت در مواجهه با مخالفاان،</span></span></span></span></span></span></span></span><br /> <span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">از روش های علمی و عقلی بهره برده است.</span></span></span></span></span></span></span></span>https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_23020_a49778c6a1f1c70af648c50cdd8d2f78.pdfدفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی-
پژوهشکده اسلام تمدنیسیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی2538-56822220160725Effective Factors in Sultan Mohammad Oljaito to
Accept Shiismعوامل گرایش سلطان محمد الجایتو به مذهب شیعه1111292302110.22081/csa.2016.23021FAعلیرضاکریمیدانشیار گروه تاریخ دانشگاه تبریزJournal Article20160615<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">Sultan Mohammad Oljaito was the first Mongol Ilkhan to accept<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> Shiite Islam as a formal religion. This event is so prominent in<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> the history of Iran that it is worth considering thoroughly and<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> completely.<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> In the present article, we have tried to present various reasons of<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> his tendency towards Shiism. Among many various reasons, one<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> is the most important, that is the role of Shiite elites in this issue.<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> Regarding all Shiite elites, the influence of Allameh Helli on this<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> Mongol Ilkhan is really prominent and outstanding. And We do<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> not attempt to limit the role of Allameh Helli to just Oljaito and<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> his acceptance of Shiism, but also trace his major activities in<span style="font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"> propagandizing Shiite Islam.<br style="font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: normal; orphans: 2; text-align: -webkit-auto; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-size-adjust: auto; -webkit-text-stroke-width: 0px;" /></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">سلطان محمد الجایتو نخستین ایلخان مغول بود که رسماً مذهب شیعه امامی اختیار کارد.<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">این حادثه در تاریخ ایران چنان اهمیتی دارد که می توان آن را از جوانب مختلف مورد<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">بررسی قرار داد. دراین مقاله تلاش برآن است که عمدتاً به دلایل گرایش وی به مذهب شیعه<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">بپردازیم و آنچه را منابع مختلف در این خصوص آورده اند، مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. از<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">میان عللی که یک به یک بررسی می گردند، یک علت از همه قوی تر به نظر می رسد و آن<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">نقشی است که علمای شیعه در این زمینه ایفا نمودند. در میان علمای شیعه، تأثیر علامه حلی<br /><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">بر ایلخانان، بسیار جدی است؛ عالمی بزرگ که نمی توان نقش او را تنها به تشیع الجایتومحدود نمود،<br /></span></span></span></span></span></span></span><br /> <span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;"><span style="font-family: B Nazanin; font-size: 12pt; color: #000000; font-style: normal; font-variant: normal;">بلکه جریان تشیع امامی نیز به کمک این عالم برجسته بسیار تقویت گردید.</span></span></span></span></span></span></span>https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_23021_d1c7fe9a7a2b4473f880d9d7fc797c5e.pdf