@article { author = {jafari, afshin and Hajian Hosseinabadi, reza and fadavi, ahmad}, title = {Management in the Perspective of the Alawite Government and International Documents}, journal = {Conduct Studies of Ahl-ol-Bayt}, volume = {7}, number = {12}, pages = {5-18}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2538-5682}, eissn = {}, doi = {10.22081/csa.2021.70735}, abstract = {Amir al-Mu'minin (AS) considered the government as a human thing. He considered the presence and participation of the people in the government as the main factor in the formation and stability of the government and considered the cooperation of the ruler and the people in achieving the goals necessary. His manners (Sirah) indicates the attention to the people by the government and management and their importance in organizing social affairs. Imam Ali (AS) also considered the rule of law as a criterion for the acceptance of the government. The main question of the article is what management strategies the Alawite government had in mind for the ruler of the society and for the interaction between the people and the government, and what were the methods to achieve this interaction? This article examines the management features in the Alawite government by descriptive-analytical method and with reference to Nahj al-Balagha and compares them with contemporary international legal documents. The findings of this study show that in the Alawite government, attention to the principle of allegiance to the ruler, the ruler's interaction with the people in managing society, the possibility of error in the government, requesting advice from the people, the failure of the government if the people do not accompany, attention to social control and, in a word, the rule of law have been considered.}, keywords = {Amir al-Mu'minin (AS),Govenment,International Law,Human Management Law,Nahjul Balagha}, title_fa = {مدیریت در چشم انداز حکومت علوی و اسناد بین‌المللی}, abstract_fa = {امیرمومنان (ع) حکومت را امری بشری می‌دانستند. ایشان حضور و نقش ­آفرینی مردم در حکومت را عامل اصلی شکل ­گیری و پایداری حکومت دانسته­ و هم­دوشی و همراهی حاکم و مردم را در تحقق اهداف، لازم می‌دانستند. سیره حضرت حاکی از توجه به مردم در حکومت و مدیریت و اهمیت آنها در ساماندهی امور جامعه است. همچنین امام علی(ع) حاکمیت قانون را ملاک مقبولیت حکومت دانسته‌اند. سؤال اصلی مقاله این است که حکومت علوی چه راهکارهای مدیریتی را برای حاکم جامعه و تعامل بین مردم و حکومت مدنظر داشته و راه­ های رسیدن به این تعامل چیست؟ این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و با استناد بر نهج ­البلاغه، شاخصه­ های مدیریت در حوزه حکومت علوی را بررسی کرده و آنها را با اسناد حقوقی بین‌المللی معاصر مقایسه کرده است. یافته­ های این پژوهش نشان نشان می‌دهد که در حکومت علوی توجه به اصل بیعت با حاکم، تعامل حاکم با مردم در اداره امور جامعه، امکان خطا و اشتباه در حکومت، درخواست مشاوره از مردم، شکست حکومت در صورت عدم همراهی مردم، توجه به نظارت اجتماعی و در یک کلام حاکمیت قانون مورد توجه بوده ­­است.}, keywords_fa = {امیرمومنان (ع),حاکمیت,حقوق بین‌الملل,قانون مدیریت بشری,نهج البلاغه}, url = {https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_70735.html}, eprint = {https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_70735_493cd12c9f643ffcc1e1b0fb58aab66d.pdf} } @article { author = {Hajizadeh, Yadollah}, title = {Imam Ali (AS) spiritual life in choosing food and clothing}, journal = {Conduct Studies of Ahl-ol-Bayt}, volume = {7}, number = {12}, pages = {19-32}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2538-5682}, eissn = {}, doi = {10.22081/csa.2021.70739}, abstract = {Familiarity with the practical behavior and manners (Sirah) of Imam Ali (AS) in all its dimensions is instructive, transformative, and facilitative. The type of food and clothing as a part of the Imam's practical behavior and manner are of special importance for understanding the complete practical behavior and lifestyle of the Imam (AS). In the early sources, especially in Nahj al-Balagha, there are valuable related data that to some extent show the manner of the Imam. The main issue of the article is to find Imam Ali's criterion in choosing food and clothing. By the descriptive-analytical method, this article shows that Imam Ali, who was among the most prominent personalities of history and the most successful students of the school of Islam, chose a kind of food and clothing that is quite simple, humane, and spiritual. The reason for choosing such a method goes back to the way that Imam perceived and understood the world and the hereafter. The Imam chose his clothes and food by considering such factors as imitating the prophet of God, austerity, being a role model for others, empowering himself in the face of difficulties, avoiding pride and selfishness, and most importantly, empathizing with the needy and the poor of society.}, keywords = {Imam Ali (AS),spiritual life,lifestyle of Imam Ali (AS),food and clothing in Islam}, title_fa = {زیست معنوی امام علی(ع) در انتخاب خوراک و پوشاک}, abstract_fa = {آگاهی از سیره امام علی(ع) در همه ابعاد آن درس‌ آموز، تحول‌آفرین و راهگشاست. نوع خوراک و پوشاک به عنوان بخشی از سیره آن حضرت برای شناخت سیره و سبک زندگی امام(ع) از اهمیت خاصی برخوردار است. در منابع متقدم به ‌ویژه در نهج‌البلاغه، داده‌ های ارزشمندی در این زمینه وجود دارد که تا حدودی سیره آن حضرت را نمایان می‌ کند. مسئله اصلی مقاله این است که ملاک امام علی(ع) در انتخاب خوراک و پوشاک چه بوده ‌است؟ این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی نشان می‌دهد امام علی(ع) از برجسته‌ترین شخصیت‌های تاریخ و موفق‌ترین شاگردان مکتب اسلام، نوعی خوراک و پوشاک را برگزید که کاملاً ساده، انسانی و معنوی است. علت انتخاب چنین روشی، به نوع نگاه آن حضرت به دنیا و آخرت برمی‌گردد. امام(ع) با پیروی از رسول خدا(ص)، ریاضت‌ دهی به نفس، آموزش به دیگران، توانمندسازی خویش در برابر مشکلات، پرهیز از غرور و خودپسندی و مهمتر از همه، همدردی با نیازمندان و فقرای جامعه، پوشاک و خوراک خود را انتخاب می ‌کردند.}, keywords_fa = {امام علی (ع),زیست معنوی,سبک زندگی امام علی(ع),خوراک و پوشاک در اسلام}, url = {https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_70739.html}, eprint = {https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_70739_7537ebdd3f945e541297b57b1a90cc40.pdf} } @article { author = {Ghazikhani, Hossein}, title = {Imam Hussain (AS) reasons to refuse pledge allegiance to Yazid}, journal = {Conduct Studies of Ahl-ol-Bayt}, volume = {7}, number = {12}, pages = {33-46}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2538-5682}, eissn = {}, doi = {10.22081/csa.2021.70740}, abstract = {Imam Hussein's (AS) resistance to not pledging allegiance to Yazid led to an unequal war between the two. In the meantime, and about why Imam Hussein did not pledge allegiance to Yazid, more attention has been paid to the personality of Muawiyah's son, the characteristics of the Shiites of Kufa, and the divine destiny. The main issue of the research is that if Imam Hussein's non-allegiance to Yazid is examined in a historical way, what factors are more important in this decision of Imam (AS)? The findings of this study show that in the primary sources, the Imam's hope for the Kufis help or giving in to a certain destiny had little effect on non-allegiance. Yazid's personality can only be a part of the reason. Meanwhile, the confrontation between the Umayyads and the Alawites and the efforts of the Umayyads to destroy the character of Imam Ali and the Shiites is one of the most important factors in the Imam's non-allegiance to Yazid, which has received less attention. According to the usual practice of the Islamic society, with the death of Muawiyah, the election of the caliph should have been left to the Muslim Council. Thus, according to the personality of Imam Hussein (AS) and his social and political status, it was possible for the caliphate to return to the Ahl al-Bayt (AS) family. While the election of Yazid as crown prince and the transformation of the caliphate into a hereditary monarchy made it impossible for the caliphate to return to the Ahl al-Bayt (AS) family forever.}, keywords = {Imam Hussein (AS),Bay'ah,caliphate,Ashura,Karbala,Kufa}, title_fa = {علل بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید}, abstract_fa = {مقاومت امام حسین(ع) در بیعت نکردن با یزید منجر به جنگ نابرابری بین آن دو شد. در این میان درباره چرایی بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید، شخصیت فرزند معاویه، ویژگی شیعیان کوفه و سرنوشت الهی بیشتر مطرح شده‌ است. مسئله اصلی پژهش این است که اگر بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید با روش تاریخی بررسی شود چه عواملی در این تصمیم امام(ع) از اهمیت بیشتری برخوردارند؟ یافته ‌های این پژوهش نشان می ‌دهد که در منابع اولیه امید بستن امام(ع) به کوفیان و یا تن دادن به سرنوشتی محتوم تأثیر چندانی در عدم بیعت نداشته است. شخصیت یزید نیز تنها بخشی از علل عدم بیعت می‌ تواند باشد. در این میان تقابل جریان اموی - علوی و تلاش امویان برای تخریب شخصیّت امام علی(ع) و شیعیان از مهمترین عوامل تأثیرگذار در بیعت نکردن امام(ع) با یزید است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس شیوه معمول جامعه اسلامی با مرگ معاویه، انتخاب خلیفه باید به شورای مسلمانان واگذار می ‌شد. در این صورت با توجه به شخصیت امام حسین(ع) و جایگاه اجتماعی و سیاسی ایشان، امکان داشت تا خلافت به خاندان اهل­بیت(ع) بازگردد. در حالی‌ که انتخاب یزید به ولیعهدی و تبدیل خلافت به حاکمیت موروثی برای همیشه بازگشت خلافت به خاندان اهل بیت(ع) را غیر ممکن می ‌ساخت.}, keywords_fa = {امام حسین(ع),بیعت,خلافت,عاشورا,کربلا,کوفه}, url = {https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_70740.html}, eprint = {https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_70740_6a86a602ed6abdbea9cf044746f21a64.pdf} } @article { author = {Ebadi, Ahad}, title = {Pathology of the Political and Social Life of the Ahl al-Bayt (AS) in Tabari Historiography}, journal = {Conduct Studies of Ahl-ol-Bayt}, volume = {7}, number = {12}, pages = {47-62}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2538-5682}, eissn = {}, doi = {10.22081/csa.2021.70741}, abstract = {The Umayyad and Abbasid caliphs, in order to show their innocence from violating the rights of the Ahl al-Bayt (AS), always prevented the dissemination of the truth. They tried to distort the socio-political realities of the Ahl al-Bayt (AS). The caliphs, therefore, engaged in historiography to direct and shape it in a way that disturbs public opinion about the thoughts of the Ahl al-Bayt (AS) and other opponents of power, and in return, to present a pure innocent image of the caliphs. This approach, which is recorded in historical texts, later was accepted by authors and researchers without historical and logical analysis and has been reflected in their research. This research, by descriptive-analytical method and library study of first-hand sources, has studied the traces of this damage in the first-hand historical sources of the Umayyad and Abbasid caliphs, with emphasis on the Tarikh Tabari. The present study seeks to investigate the question of why Tabari had dual procedures in reporting the life of the Ahl al-Bayt during the Umayyad and Abbasid periods. The findings of this study show that the extended report of the events of the history of the Ahl al-Bayt (AS) in the Umayyad period and in contrast, its briefness in the Abbasid period, is due to a politicized approach in Tabari historiography.}, keywords = {Ahl al-Bayt (AS),Tarikh Tabari,Court Historiography,Muhammad ibn Jarir Tabari}, title_fa = {آسیب شناسی حیات سیاسی و اجتماعی اهل‌بیت(ع) در تاریخ ‌نگاری طبری}, abstract_fa = {خلفای اموی و عباسی، برای مبرا نشان­ دادن خود از پایمال­ کردن حق اهل ‌بیت(ع)، همواره از نشر حقیقت احساس خطر می ‌کردند. آنها تلاش می ‌کردند تا واقعیت‌های سیاسی- اجتماعی اهل‌بیت(ع) را تحریف کنند. از این­رو خلفا، به تاریخ‌ نگاری جهت دار و گاهی تاریخ‌ سازی پرداختند تا افکارعمومی را نسبت به تفکر اهل‌بیت(ع) و دیگر مخالفین قدرت مشوش کنند و در مقابل، چهره ای منزه از خلفا ارائه کنند. این رویکرد که در متون تاریخی ثبت شده بدون تحلیل تاریخی و منطقی از سوی نویسندگان و پژوهشگران بعدی پذیرفته شد و در تحقیقات آنها بازتاب یافته است. این پژوهش، با روش توصیفی ـ تحلیلی و مطالعه کتابخانه‌ ای منابع دست­ اول، رد پای این آسیب را در منابع دست­ اول تاریخی دوره خلفای اموی وعباسی، با تأکید بر کتاب تاریخ ‌طبری مورد مطالعه قرار داده ‌است. تحقیق حاضر در صدد بررسی این پرسش است که چرا طبری رویه‌ ای دوگانه در گزارش زندگی اهل بیت(ع) در دوره اموی و عباسی داشته است؟ یافته‌ های این پژوهش نشان می ‌دهد که گزارش حداکثری وقایع تاریخ اهل‌بیت(ع) در دوره اموی و در مقابل، ایجاز آن در دوره عباسی، ناشی از نگرشی سیاست ‌زده در تاریخ‌ نگاری طبری ‌است.}, keywords_fa = {اهل بیت(ع),تاریخ طبری,تاریخ ‌نگاری درباری,محمد بن جریر طبری}, url = {https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_70741.html}, eprint = {https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_70741_f5cff6e9a3d650809a8bdd0b9efa7b80.pdf} } @article { author = {mohaghegh garfami, alborz and Mirzaie, Mohammad}, title = {Manqabat Writing and Mentioning the Ahl al-Bayt (AS) in the Works of Al-Suyuti}, journal = {Conduct Studies of Ahl-ol-Bayt}, volume = {7}, number = {12}, pages = {63-78}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2538-5682}, eissn = {}, doi = {10.22081/csa.2021.70743}, abstract = {The narrative, interpretive and historical reports of the Shafi'i Al-Suyuti about the manners (Sirah) and virtues of the Ahl al-Bayt (AS) can be seen in many of his writings. Based on library sources and descriptive-analytical method, this article has extracted and analyzed Al-Suyuti reports on the virtues of Ahl al-Bayt (AS). Writing independent articles about the superiority of the Ahl al-Bayt (AS), mentioning the shortcomings of their opponents, the results of loving the Infallibles (AS) and expressing the position of their lovers were very prominent in the eyes of Al-Suyuti. The Qur'anic-narrative approach to Imam Ali, Fatima and Hasnain (AS) shows the special devotion and affection of Al Suyuti towards the Pure Five [Khamseh Tayyiba]. Imam Sajjad, Imam Reza and Baqīyat Allah (AS) have also been considered in his narration. His significant silence towards the honest and other Ahl al-Bayt (AS) stems from the biased ideas of the rulers and the type of religious delimitations of the Al-Suyuti era.}, keywords = {Ahl al-Bayt (AS),Study of Manners (Sirah),Al-Suyuti,Manqabat}, title_fa = {منقبت نگاری و یادکرد اهل بیت(ع) در آثار سیوطی}, abstract_fa = {گزارش‌ های روایی، تفسیری و تاریخی سیوطی شافعی مذهب درباره سیره و فضایل اهل بیت(ع) در بسیاری از نوشته ‌های وی قابل مشاهده است. این نوشتار بر اساس منابع کتابخانه‌ ای و با روش توصیفی-تحلیلی، گزارش‌ های سیوطی درباره فضایل اهل بیت(ع) را استخراج و تحلیل کرده است. نگارش نوشتارهای مستقل درباره برتری‌ های اهل بیت(ع)، یادکرد مثالب مخالفان ایشان، ثمرات محبت به معصومین(ع) و بیان جایگاه دوستداران آنان در نگاه سیوطی بسیار برجسته است. رویکرد قرآنی- روایی نسبت به حضرت علی، فاطمه و حسنین(ع) نشان از ارادت و دل­ سپاری ویژه سیوطی نسبت به خمسه طیّبه دارد. امام سجاد، امام رضا و بقیه الله(ع) نیز مورد توجه روایی وی قرار گرفته‌ اند. سکوت معنادار وی نسبت به صادقین و سایر اهل بیت(ع) برآمده از انگاره های یک سویه زمامداران و نوع مرزبندی‌های مذهبی عصر سیوطی است.}, keywords_fa = {اهل بیت(ع),سیره پژوهی,سیوطی,منقبت نگاری}, url = {https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_70743.html}, eprint = {https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_70743_44890ab21e4d2aa3d444a04c0f295646.pdf} } @article { author = {ghafoori, mohammad}, title = {Analysis of Ahl al-Bayt (AS) Manaqib Writing; Case Study: Pulling out the arrow Report}, journal = {Conduct Studies of Ahl-ol-Bayt}, volume = {7}, number = {12}, pages = {79-90}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2538-5682}, eissn = {}, doi = {10.22081/csa.2021.70744}, abstract = {In one of the battles, an arrow hit Imam Ali (AS) in the leg, making it difficult to remove the arrow. Therefore, it was suggested that the arrow be taken out during the prayer when the Imam was unaware of himself and is immersed in communication with God. The main question of the present article is who reported such an incident and for what purpose in the form of manqabat? In the historical study of the existing reports about this manqabat, it became clear that this report was first made in the sixth century AH and its promoters were the Sufis of Khorasan. Then, this manqabat has found its way to Shiite books through Sufism and to some Sunni manqabat through Shiite sources. This study showed that this manqabat is in conflict with the original religious doctrines and Quranic verses. It was also found that this report is inconsistent with historical facts regarding the time and place of the hitting by the arrow and the person proposing the method of removing the arrow.}, keywords = {Pulling out the Arrow,Manaqib Ali (AS),Managhib Writing,prayer}, title_fa = {آسیب‌شناسی مناقب‌نگاری اهل بیت(ع)؛ مطالعه موردی: گزارش بیرون کشیدن تیر}, abstract_fa = {در یکی از جنگ‌ ها، تیری به پای علی(ع) اصابت کرد به گونه‌ ای که بیرون آوردنش دشوار می ‌نمود. از این­ رو پیشنهاد شد به هنگام نماز که آن حضرت از خود غافل شده و غرق ارتباط با پروردگار است، تیر را بیرون آورند. پرسش اصلی مقاله این است که چنین رخدادی از سوی چه کسانی و با چه هدفی در قالب منقبت گزارش شده ‌است؟ در بررسی تاریخی گزارش‌ های موجود درباره این منقبت روشن شد که این گزارش، نخستین بار در سده ششم هجری ساخته شد و ترویج کنندگان آن نیز صوفیان خراسان بوده ‌اند. آن گاه این منقبت از طریق صوفیه به کتاب ‌های شیعه و از طریق منابع شیعه به برخی مناقب ­نگاری ‌های اهل سنت راه یافته است. در این بررسی نشان داده شد این منقبت با آموزه‌های اصیل دینی و آیات قرآنی در تضاد است. همچنین مشخص شد که این گزارش در مسئله زمان و مکانِ اصابت تیر و نیز پیشنهاد دهنده روش بیرون آوردن تیر با واقعیت‌ های تاریخی ناسازگار و متناقض است.}, keywords_fa = {بیرون کشیدن تیر,مناقب علی(ع),مناقب نگاری,نماز}, url = {https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_70744.html}, eprint = {https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_70744_17c7add9b5dfb801fa231a771fd76acd.pdf} }