دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی-
پژوهشکده اسلام تمدنیسیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی2538-56824720180923Imam Ali's Conduct in Dividing Baytol mālسیره امام علی (ع) در تقسیم بیت المال7246825710.22081/csa.2018.68257FAمجتبیگراونداستادیار گروه تاریخ اسلام دانشگاه لرستان"0000-0002-5447-863شهرامخالدیدانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه لرستانJournal Article20181107One of the most important issues affecting the events of the early history of Islam is the division of the baytol māl. Following the Islamic conquests, many booties were poured on the Muslims' baytol māl. Lack of proper management of baytol māl, unjust division and privilages based on political dependence and interests in this period changed Islamic values. Thus social gap and conflict of interest in Islamic society was created. To change this situation, Imam Ali (AS) withdrew the privileges based on the Qur'an and the Prophet's tradition and he divided baytol māl equally among the Muslims. The major question of the paper is what were the problems of the baytol māl division before the rule of Imam Ali (A.S) and what was his conduct such dividing? Having examined the historical sources and having made political analysis of Imam Ali (AS) era, it was shown in this research that between the demise of the Prophet (PBUH) and the caliphate of Imam Ali (AS) due to lack of proper management of baytol māl, secularism and misusing baytol māl was widely spread among Muslims. Although Imam Ali (A.S) confronted and fought baytol māl Economic renters as part of his economic reforms and measures, the previous caliphs' wrong policies caused the sedition (Fitna) of Jamal, the Qaedin and the Seffin.از مهمترین مسائل تاثیرگذار در حوادث تاریخ صدر اسلام تقسیم بیتالمال است. به دنبال فتوحات، غنایم بسیاری به بیتالمال مسلمانان سرازیر شد. عدم مدیریت درست بیتالمال، تقسیم ناعادلانه و واگذاری امتیازات بر اساس وابستگی و منافع سیاسی در این دوره، موجب تغییر ارزشهای اسلامی شد. به همین سبب فاصله طبقاتی و تضاد منافع در جامعه اسلامی ایجاد شد. امام علی (ع) برای تغییر این وضع، بر اساس قرآن و سنت پیامبر6 امتیازها را لغو و بیتالمال را به صورت مساوی بین مسلمانان تقسیم کرد. سوال اصلی مقاله این است که آسیبهای تقسیم بیتالمال قبل از حکومت امام علی(ع) چه بود و سیره ایشان در تقسیم بیتالمال چگونه بود؟ در این پژوهش با بررسی منابع تاریخی و تحلیل سیاسی دوره امام علی(ع)، نشان داده شد که در فاصله رحلت رسول خدا6 تا خلافت امام علی(ع) به سبب عدم مدیریت درست بیتالمال، دنیاگرایی و سوءاستفاده از بیتالمال در میان مسلمانان رواج یافت. اگرچه مقابله با رانت خوارانِ بیتالمال از مهمترین اقدامات و اصلاحات اقتصادی امام علی(ع) بود، با این همه آسیبهای سیاست اشتباه خلفای اولیه در تقسیم بیت المال موجب بروز فتنههای جمل، قاعدین و صفین در دوره امام علی(ع) شد.https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_68257_613869f3830fffb85e6d820dc2a2e1e0.pdfدفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی-
پژوهشکده اسلام تمدنیسیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی2538-56824720180923Imam Sajjād's Scientific Conduct against Obliquity:
A Case Study of Monotheism Pathologyسیره علمی امام سجاد (ع) در برابر انحرافات فکری؛ بررسی موردی آسیبشناسی توحید25436825810.22081/csa.2018.68258FAمحمدمحمودپوراستادیار پژوهشکده علوم انسانیJournal Article20181116The infallibles conducts, namely their documented traditions, are among the reliable references used in the historical records of Islamic thought. The beginning of the Umayyads and the change of caliphate to kingdom is considered among these important historical eras in Islam. In this period, Shia imams took specific steps to preserve and revive Islamic thought against obliquity based on their divine missions. One of such heating obliquities in the era of Imam Sajjad was the alteration of the issue of monotheism and formation of allegorical and illustrative obliquities. To confront such obliquities, Imam Sajjad implemented cultural and scientific measures in a way that the government of the time would not get sensitized. The present paper is to investigate Imam Sajjad's approach toward this issue in the most peak period of the history of Islam using Sahifeh Sajjadiyah. Using a content analysis model, the issue of monotheism as one of the political and religious issues in Sahifeh Sajjadiyah was analyzed, so that the degree of Imam Sajjad's opinion influence on the Islamic society of the Ummayads period is determined, and his strategy in persevering the concept and position of monotheism is proven. Controlling the socio-political situations of his time, Imam Sajjad used the method of praying to make a kind of pathology and to redefine the issue of monotheism as one of the pillars of Islamic society.سیره معصومین: به ویژه روایات مستند از ایشان از جمله منابع مورد استفاده در بررسی تاریخ اندیشه اسلامی است. آغاز خلافت بنیامیه و تبدیل خلافت به سلطنت از حساسترین دورههای مؤثر بر اندیشه سیاسی اسلام بودهاست. در آن ایام امامان شیعی: بنا بر وظیفه الهی در جهت حفظ و احیای اندیشه اسلامی در برابر انحرافات اموی اقدامات خاصی انجام دادند. یکی از انحرافاتی که در زمان امام سجاد(ع) به اوج خود رسید، تحریف مسأله توحید و خداشناسی و شکلگیری عقاید انحرافی مشبهه و مجسمه بود. امام سجاد(ع) در برابر انحرافات فکری این گروهها، اقدام به فعالیتهای علمی و فرهنگی کرد تا بدون برانگیختن حساسیت دستگاه اموی با آنها مقابله کنند. این نوشتار بر آن است تا جهتگیری امام سجاد(ع) در حساسترین دوره تاریخ اسلام را بر اساس «صحیفه سجادیه» مورد بررسی قرار دهد. در این نوشتار با استفاده از تحلیل محتوایی صحیفه سجادیه، مسأله توحید به عنوان یکی از ابعاد سیاسی _ اعتقادی در صحیفه سجادیه مورد بررسی قرار گرفتهاست، تا از این طریق مقدار تأثیرگذاری اندیشه امام سجاد(ع) بر جامعه اسلامی عصر اموی و راهبرد ایشان در جهت حفظ مفهوم و جایگاه توحید نشان داده شود. امام سجاد(ع) با تسلط بر وضع سیاسی و اجتماعی عصر خویش، با بهرهگیری از روش دعا ضمن آسیبشناسی توحید به عنوان رکن اصلی جامعه اسلامی، به باز تعریف و تبیین آن توجه کردهاند.https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_68258_6a865b8f44de54b5173e9f2408fd47d3.pdfدفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی-
پژوهشکده اسلام تمدنیسیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی2538-56824720180923Imam Hassan Asgari's Picture in the Westerners' Worksتصویر امام حسن عسکری (ع) در آثار غربیان45646825910.22081/csa.2018.68259FAسعیدطاووسی مسرورعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییعلیرضادهقانیدانشجوی کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادقJournal Article20181205Western Shiite researchers have published many works on Shiite Imams since the twentieth century onward. Most of these works show an incomplete and inaccurate picture of the Imams, especially, in the works about Imam Hassan Asgari (AS) much research has not been done by Islamic and Shiite Scholars. The main question is to see how do Western Shiite researchers have illustrated the eleventh Imam? This study, by examining specialized texts and encyclopedias published in the West, has shown that Westerners have paid less attention to Imam Hassan Askari than other Shi'ite imams. Only three articles and one work on attributed commentary to him have been penned about this imam. However, these few works have also presented an incomplete and even distorted picture of the eleventh Imam.شیعهپژوهان غربی از قرن بیستم به این سو آثار بسیاری درباره امامان شیعه: منتشر کردهاند. در بیشتر این آثار تصویری ناقص و نادرست از امامان ارائه شدهاست. این نقص، در آثار مربوط به امام حسن عسکری(ع) مشهودتر است زیرا مسلمانان بهویژه محققان شیعی نیز کمتر درباره آن امام پژوهش کردهاند. سوال اصلی پژوهش این است که شیعهپژوهان غربی چه تصویری از امام یازدهم(ع) ارائه کردهاند؟ این پژوهش با بررسی متون تخصصی و دانشنامههای منتشر شده در غرب، نشان دادهاست که غربیان کمتر از دیگر امامان شیعی به امام حسن عسکری توجه کردهاند و تنها سه مقاله درباره ایشان و یک اثر درباره تفسیر منتسب به ایشان منتشر کردهاند و در همین چند اثر نیز تصویری ناقص و حتی مخدوش و تحریف شده از امام یازدهم(ع) ارائه کردهاند.https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_68259_939cc9738c2922208c2cff0b56e4b79c.pdfدفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی-
پژوهشکده اسلام تمدنیسیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی2538-56824720180923The Political-Military Role of Khozaah Activists
in the Holy Prophet and Imam Ali's Periodنقش سیاسی _ نظامی کنشگران قبیله خزاعه در دوره پیامبر (ص) و امام علی (ع)65806826010.22081/csa.2019.68260FAاصغرمنتظرالقایماستاد دانشگاه اصفهانزهراحسین هاشمیدکتری تاریخ اسلام دانشگاهفرشتهبوسعیدیگروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان ، ایران دانشگاه اصفهانJournal Article20181209Khozaah Tribe is one of the well-known branches of Azad Tribe. Azad is of the biggest Yamani and Qahtani Tribes which had many branches in early periods of Islam. The Khozaah Tribe presented Muslims at the time of the Prophet's (pbuh) life and among who were key figures in the political, military, and social developments of the first lunar century. The presence of this tribe had become more prominent especially during Imam Ali's time. Suleiman ibn Sorad, Amr ibn Haqm and Bareed ibn Haseeb were from the companions of the Prophet (PBUH) and political elites of the Khozaah Tribe who contributed to the events of the early days of Islam. The main question of this study is that was the contribution of Khozaah Tribe and its religious political elites in the developments of the Prophet (PBUH) and Imam Ali (PBUH)? Having studies the historical sources, the authors of this research proved that the people of the Khozaah Tribe played an important role in the conquest of Mecca and the narration of Ghadir during the lifetime of the Prophet (PBUH) and in accompanying Imam Ali (PBUH) in spreading Islam and Shiism.قبیله خُزاعه از شاخههای معروف قبیله اَزْد است. ازد از قبایل بزرگ یمنی و قحطانی است که در صدر اسلام شاخههای بسیاری داشت. از این میان قبیله خزاعه در زمان حیات رسولالله مسلمان شدند و در تحولات سیاسی، نظامی و اجتماعی قرن نخست هجری حضور مؤثری داشتند. حضور این قبیله به ویژه در دوره امام علی(ع) پر رنگتر شده بود. سلیمان بن صرد، عمرو بن حمق و بریده بن حصیب از صحابی پیامبر(ص) و از نخبگان سیاسی قبیله خزاعه بودند که در وقایع صدر اسلام نقش آفرینی کردند. سوال اصلی این پژوهش این است که قبیله خزاعه و نخبگان سیاسی مذهبی آن چه نقشی در تحولات دوران پیامبر(ص) و امام علی(ع) داشتند؟ در این مقاله با بررسی منابع تاریخی نشان داده شد که رجال قبیله خزاعه در دوره حیات رسول الله به ویژه در فتح مکه و روایت واقعه غدیر نقش داشته و در همراهی با امام علی (ع) در جهت گسترش اسلام و تشیع گامهای مؤثری برداشتهاند.https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_68260_617f48bc0d7fba116d5b582a19b14839.pdfدفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی-
پژوهشکده اسلام تمدنیسیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی2538-56824720180923Hemotherapy in Razavi Medical Traditionsخوندرمانی در روایات پزشکی رضوی81986826110.22081/csa.2019.68261FAسعیدنمازی زادگانمعارف اسلامی. پزشکی. دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مشهد. ایرانمحمد شمس الدیندیانی تیلکیگروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ، ایران.Journal Article20181203Nutrition and health care are among the Shiite Imams topics of interest. In this respect, many guidelines have been attributed to Imam Reza (AS), known as "Razavi medicine". "Blood therapy", one of the most common therapies in the imam's era, is of paramount significance in Razavi medicine. The main question of this study is to investigate the method of blood therapy in Razavi medicine. Blood therapy means affecting the amount of blood flow at a particular point, changing the blood volume with blood drawing, lowering the body blood through the veins and capillaries using methods called venisection (fasd), phlebotomy (hijamat), cupping, and massage. Having investigated Razavi medicine and doing a document-based, content, and indication criticism of related traditions on homotherapy, it is revealed that the recommended methods solely applicable and prescriptible to specific audience.تغذیه، بهداشت و درمان از موضوعات مورد توجه امامان شیعی: است. در این میان رهنمودهای بسیاری به امام رضا (ع) منتسب شده که در مجموع به عنوان «طبّ الرضا» مشهور شدهاست. «خوندرمانی» که یکی از راههای درمانی رایج در آن عصر بوده، جایگاه ویژهای در طبّ رضوی دارد. سؤال اصلی این پژوهش بررسی روش خوندرمانی در طب رضوی است. خوندرمانی به معنای تأثیرگذاری بر مقدار جریان خون در نقطهای خاص، تغییر حجم خون بدن با خونگیری، کاستن از خون بدن از طریق رگ و مویرگها به کمک فصد، حجامت، بادکش و نیز تدلیک و ماساژ است. در این مقاله با بررسی طب رضوی و نقد سندی، محتوایی و دلالتی روایات مربوط به خوندرمانی، نشان داده شد که روشهای سفارش شده در طب رضوی عمومی نبوده و تنها به عنوان نسخه مخاطب خاص میتواند مورد مطالعه و استفاده قرار گیرد.https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_68261_785b547a03c0a86a5931f3144a098f76.pdfدفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی-
پژوهشکده اسلام تمدنیسیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی2538-56824720180923Sunni and Shiite of the Ninth Lunar
Century in The Seventy-three Nations Bookتسنن و تشیعِ سدۀ نهم هجری در کتاب هفتاد و سه ملّت991156826210.22081/csa.2018.68262FAمحمدرضاابوئی مهریزیاستادیار دانشگاه بین المللی اهل بیتJournal Article20200224The Book of Seventy-Three Nations was written by an anonymous author in the ninth lunar century. This work was written in a period of time when an important beginning in the intellectual and religious developments of the Islamic world, particularly in the East of the Islamic world occurred in the form of intricate interaction between Sunni, Shiite and Islamic Sufism. The main question of this study is what picture does the book show of religious discourse in the ninth lunar century? Having done a content analysis of this succinct and concise book in the form of describing prevailing Islamic and Iranian nations and ideological sects, the author of this paper has mentioned that this book evokes an image of religiousness from Islam which is demonstrating a prevailing Sufist-tempered Sunnism in the eighth and ninth centuries in Iran. Thus, while insisting on Sunni and Jama'h sect and reprehending any kind of heresy, this book has reflected the mystic insights and expressing affection to Ahlulbayt and some implicit tendencies of Shiitized Tasanun.کتاب <em>هفتاد و سه ملّت</em> توسّط مؤلّفی ناشناس در سده نهم هجری به نگارش درآمده است. اثر مزبور در روزگاری به رشته تحریر درآمد که طی آن فصل مهمّی از سیر تحوّلات فکری و مذهبی جهان اسلام بهویژه در شرق جهان اسلامی در قالب تعامل ظریف میان تسنّن، تشیّع و تصوّف اسلامی در جریان بود. پرسش اصلی این پژوهش آن است که کتاب مزبور چه تصویری از گفتمان مذهبی سده نهم هجری ارائه میدهد؟ این پژوهش با بررسی محتوایی این کتاب مختصر امّا پربار نشان میدهد که مؤلف کتاب در قالب وصف ملل و نحل رایج در ایران و جهان اسلامی، دریافتی از دیانت اسلام را تداعی میکند که بیش از هر چیز بیانگر تسنّن صوفیمشرب رایج در سدههای هشتم و نهم هجری ایران است. از اینرو این کتاب ضمن پافشاری بر مذهب اهل سنّت و جماعت و مذمّت اشکال گوناگون الحاد و زندقه، به بازتاب بینش عارفانه و اظهار محبّت به اهل بیت: و برخی گرایشهای تلویحی به تسنّنِ متشیّع میپردازد.https://sirepajouhi.isca.ac.ir/article_68262_515b38821c39bc81ff9d852ce2f16314.pdf