آسیب‌شناسی عدم توجه به اسلوب‌ بیانی امام (ع) در رفع اختلاف و تعارض روایات

نویسنده

دکتری علوم قرآن دانشکده اصول الدین قم

10.22081/csa.2020.69345

چکیده

حدیث از منابع مهم شیعیان برای استخراج و استنباط احکام شرعی است. برخی از احادیث با یکدیگر از نظر ظاهر اختلاف و تعارض دارند. از این رو بی‌توجهی به این تعارضات ظاهری یکی از آسیب‌های حدیث‌پژوهی است. اغلب اختلافات و تعارضات ظاهری احادیث با توجه به محتوا، فضای صدور و راوی مرتفع می‌شود. توجه به اسلوب‌ بیانی معصوم(ع) نیز می‌تواند پاره‌ای از اختلافات و تعارضات روایات را رفع کند. سؤال اصلی پژوهش این است که اسلوب بیانی معصوم(ع) چه تأثیری بر رفع اختلافات ظاهری روایات دارد؟ در این نوشتار نشان داده شد که توجه به دو اسلوب «فتوا» و «تعلیم» در بیان امام(ع) در قالب صدور حکم و نوع مخاطب در رفع اختلاف ظاهری روایات مؤثر خواهد بود. اسلوب تعلیم مختص فقهاء و مفتی‌های صحابه است. توجه به تدریجی بودن تبیین حکم، تغییر حکم به واسطۀ نسخ و مخیر بودن در گزینش هر کدام از احکام بیان شده در اسلوب تعلیم موجب رفع تعارض خواهد شد. در اسلوب فتوایی، مخاطب امام(ع) افرادی هستند که برای طرح سؤال جزیی و شخصی به امام مراجعه می‌کنند. توجه به شرایط، ویژگی، زبان و لهجه سؤال کننده می‌تواند در رفع تعارضات ظاهری از روایات مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Pathology of Ignoring the Imams' Expressive Methods in Resolving Narrations' Contradictions and Differences

نویسنده [English]

  • Raziyeh Tabrizizadeh
PhD in the Qur'anic Science, Osool al-DinCollege of Qom
چکیده [English]

Hadith is one of the significant Shiite sources of for extracting and deducing religious rules. Some hadiths differ from each other in appearance. Therefore, disregarding these apparent differences is among the pathology of hadith research. Most of the apparent differences and contradictions of hadiths are resolved according to the content, the place of issuance and the narrator. Paying attention to the style of expression of the Infallibles (peace be upon them) can also resolve some of the differences and contradictions of the narrations. The main question of the research is that what effect does the hadith expression method of the Infallible (AS) have on resolving the apparent differences of the narrations? In this article, it was shown that paying attention to the two styles of "fatwa" and "teaching" in the expression of Imam (AS) in the form of issuing a ruling and the type of addressee will be effective in resolving the apparent differences between the narrations. The method of education belongs to the jurists and muftis of the companions. Considering the gradual nature of the explanation of the sentence, changing the sentence due to abrogation and being free to choose any of the sentences expressed in the style of education will resolve the conflict. In the style of fatwas, the addressee of Imam (AS) is people who refer to the Imam to ask detailed and personal questions. Focusing on the conditions, characteristics, language and dialect of the questioner can be effective in resolving the apparent contradictions of the narrations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Narration difference
  • expressive methods and styles
  • Fatwa methods
  • narration contradictions
  • Dirāyat al-ḥadīth
دوره 6، شماره 10
فروردین 1399
صفحه 25-40
  • تاریخ دریافت: 02 اردیبهشت 1399
  • تاریخ بازنگری: 09 آذر 1399
  • تاریخ پذیرش: 10 تیر 1399
  • تاریخ اولین انتشار: 10 تیر 1399
  • تاریخ انتشار: 01 فروردین 1399