اسلوب آموزشی رسول الله(ص) در تعامل با قشرهای اجتماعی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه اصفهان

2 استاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان

10.22081/csa.2024.68862.1184

چکیده

سیره رسول الله در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای مسلمانان الگوی حسنه محسوب می­شود. آن حضرت در زمینه­ های مختلف و به­ ویژه جذب قلوب گروه­های مختلف اجتماعی از روش­ های بدیع استفاده می‌کرد. پیامبر(ص) برای ابلاغ رسالت و تبلیغ تعالیم اسلام نیز اسلوب ویژه­ای به کار گرفتند. در این پژوهش در پی پاسخ به این سوال هستیم که رسول خدا در تعامل با اقشار گوناگون اجتماعی عصر خود از چه اسلوب­هایی بهره گرفته‌اند؟ این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با کمک منابع کتابخانه­ای به این نتیجه رسید که رسول الله با شناخت کامل از مخاطبان برای هدایت آنها شیوه‌های متفاوتی به کار گرفت. آن حضرت توانست ویژگی­ گروه‌های مختلف مخاطبان اعم از عامه مردم، خطاکاران، دشمنان و کافران، پیروان سایر مذاهب و قبایل را شناسایی کرده و جداگانه با هر گروه تعامل داشته باشد و آموزش‌های ویژه­ای برای هر یک در نظر بگیرد. اسلوب ­های آموزشی خلاقانه پیامبر(ص) متناسب با ظرفیت ­های فردی و اجتماعی اقشار گوناگون اجتماعی و متأثر از فضای آن زمان بود و موجب گسترش اسلام پذیری جامعه شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Educational Approach of Prophet Muhammad (PBUH) in Interacting with Social Group

نویسندگان [English]

  • mahdieh sepehri boroujeni 1
  • asghar montazer al-ghaem 2
1 M.A in History of Islamic Culture and Civilization, University of Isfahan
2 Professor of History, Faculty of Literature and Humanities, Isfahan University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

The Sira of Prophet Muhammad (PBUH) in political, cultural, and social dimensions serves as an exemplary model for Muslims. The Prophet employed innovative methods to captivate the hearts of diverse social groups. He also adopted a unique methodology in conveying the divine message and propagating the teachings of Islam. This study aims to answer the question: What methodologies did the Prophet employ in his interactions with different social strata of his time? Utilizing a descriptive-analytical approach and drawing on library resources, the study finds that Prophet Muhammad (PBUH), with comprehensive knowledge of his audience, employed different methods for their guidance. He was able to identify the distinct characteristics of various groups, including the general public, wrongdoers, enemies and disbelievers, followers of other religions, and tribes, and to interact with each group separately, providing tailored education for each. The Prophet’s creative educational Approachs were aligned with the individual and social capacities of various social strata and were influenced by the contemporary context, leading to the widespread acceptance of Islam.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education in Islam
  • Education
  • Exemplary Model
  • People of the Book (Ahl al-kitāb)
  • Polytheists
  • تاریخ دریافت: 12 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 29 فروردین 1403
  • تاریخ پذیرش: 07 تیر 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 07 تیر 1403
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1402