در قرآن و روایات، دستکم دو ریشه «عدل» و «قسط» برای معنای عدالت بهکار رفتهاند، که هر دو واژه معانی متفاوتی، از دادگری و داوری به حق، میانهروی، قرار دادن هر چیزی در جایگاه متناسب و شایسته آن، تا انحراف و کژی و حتی جور و ستمکاری دارند. هدف این مقاله، تحلیل معنای «عدالت» در سخنان و سیره امام رضا(ع)، بر مبنای نظریه بازیهای زبانی ویتگنشتاین متأخر است. پرسش اصلی مقاله این است که آیا عدالت در همه کاربردهای آن دارای یک معناست یا معانی بیشتری پیدا میکند؟ بر اساس نتیجه مطالعه، عدالت در کلام و سیره امام رضا(ع) دستکم دارای سه معناست: نخست، عدالت اجتماعی یا عدالتی که زمینه اجتماعی دارد و در مقابلِ ظلم و جور قرار میگیرد؛ دوم، عدالت اخلاقی؛ و سوم، عدالت به معنای میانهروی. عدالت اجتماعی و اخلاقی در سطح واژگانی است که در سخنان امام رضا(ع) کاربرد یافته است و عدالت به معنای میانهروی در سطح گزارهای است و از جمله «امام رضا عادل بود» در کاربردهای تاریخی و سیاسی آن برمیآید.
شفیعی, سعید . (1403). معنای «عدالت» در سخنان و سیره امام رضا(ع) بر مبنای نظریه بازیهای زبانی ویتگنشتاین. سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی, 10(19), 49-66. doi: 10.22081/csa.2024.77234
MLA
شفیعی, سعید . "معنای «عدالت» در سخنان و سیره امام رضا(ع) بر مبنای نظریه بازیهای زبانی ویتگنشتاین", سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی, 10, 19, 1403, 49-66. doi: 10.22081/csa.2024.77234
HARVARD
شفیعی, سعید. (1403). 'معنای «عدالت» در سخنان و سیره امام رضا(ع) بر مبنای نظریه بازیهای زبانی ویتگنشتاین', سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی, 10(19), pp. 49-66. doi: 10.22081/csa.2024.77234
CHICAGO
سعید شفیعی, "معنای «عدالت» در سخنان و سیره امام رضا(ع) بر مبنای نظریه بازیهای زبانی ویتگنشتاین," سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی, 10 19 (1403): 49-66, doi: 10.22081/csa.2024.77234
VANCOUVER
شفیعی, سعید. معنای «عدالت» در سخنان و سیره امام رضا(ع) بر مبنای نظریه بازیهای زبانی ویتگنشتاین. سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی, 1403; 10(19): 49-66. doi: 10.22081/csa.2024.77234