تبلیغ دین از اصول رسالت انبیاء و امامان معصوم: است. با توجه به اینکه پیامبر(ص) و امامان(ع)، مبلّغان اصلی دین اسلام هستند، شناخت راهبردهای تبلیغی آنان بر اساس منابع دینی، از بایستههای حوزه تبلیغ است. چنین مطالعاتی بیانگر شیوه صحیح انتقال تعالیم دینی در جهت بهبود ظرفیّتهای حوزه تبلیغ و در نهایت موجب گرایش روزافزون مخاطبان به دین خواهد شد. امام صادق(ع) مانند دیگر معصومان، در حوزه تبلیغ دین به ویژه در مواجهه با جریانهای فکری عصر خویش راهبردهای خاصی داشتند. مسئله اصلی پژوهش حاضر آن است که با توجه به منظومه فکری و عملی امام صادق(ع)، حضرت در مواجهه با جریانهای فکری عصر خویش چه راهبرد تبلیغی در پیش گرفته بودند؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که امام صادق(ع) بیشتر از راهبرد مناظره برای ترویج و نشر اسلام بهره بردند. امام(ع) همواره به میزان عقل و استعداد مخاطبان توجه داشت و متناسب با درکشان، پیامهای خویش را عرضه میکرد. علاوه بر این، راهبرد نگارش و مکاتبه علمی با اصحاب و صاحبان اندیشه و برخورد طردی و دفعی با غلات و افراد معارضی که امیدی به هدایت آنها نداشت، از دیگر راهبردهای تبلیغی ایشان در برابر جریانهای فکری گوناگون بود.
معتمد لنگرودی, فرشته. (1401). راهبردهای تبلیغی امام صادق(ع) در مواجهه با جریانهای فکری عصر خویش. سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی, 8(14), 79-96. doi: 10.22081/csa.2022.60726.1111
MLA
فرشته معتمد لنگرودی. "راهبردهای تبلیغی امام صادق(ع) در مواجهه با جریانهای فکری عصر خویش", سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی, 8, 14, 1401, 79-96. doi: 10.22081/csa.2022.60726.1111
HARVARD
معتمد لنگرودی, فرشته. (1401). 'راهبردهای تبلیغی امام صادق(ع) در مواجهه با جریانهای فکری عصر خویش', سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی, 8(14), pp. 79-96. doi: 10.22081/csa.2022.60726.1111
VANCOUVER
معتمد لنگرودی, فرشته. راهبردهای تبلیغی امام صادق(ع) در مواجهه با جریانهای فکری عصر خویش. سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی, 1401; 8(14): 79-96. doi: 10.22081/csa.2022.60726.1111